BLOKKER - In het kader van het project ‘Wees een heer (m/v) in het verkeer!’ werd op de St. Jozefschool in Blokker donderdag 22 november een ANWB Streetwise-ochtend gehouden. Het was een spannend en leerzaam verkeersprogramma gegeven door enthousiaste instructrices!
"Het project is al een aantal weken geleden van start gegaan", vertelt Sanne Dekker van de St. Jozefschool. "Als opening was er een route door de school met verkeersborden, wegwerkzaamheden, steppende juffen en overal verkeersborden. Ook is er een fietsenkeuring gehouden in samenwerking met leerlingen van het Copernicus en ondertussen zijn er kinderen in verschillende groepen een werkplaats gestart. Hier kunnen mankementen aan de fiets onderzocht en gerepareerd worden, er zijn al veel banden geplakt! In de fietsenwinkel kunnen de verschillende onderdelen aangeschaft worden. Een mooie aanvulling op het project was de ANWB Streetwise-ochtend. Hier leerden alle honderdnegentig kinderen wat zij zelf kunnen bijdragen om veilig deel te nemen aan het verkeer." Er waren verschillende onderdelen: ‘Toet toet’ was een onderdeel voor groep 1/2 waarbij de kinderen verkeersgeluiden leerden herkennen en zij oefenden het veilig oversteken. Bij ‘Blik en klik’ leerden kinderen van groep 3 en 4 over veilig oversteken. Het belang van het dragen van de gordel en gebruik van een kinderzitje in de auto werd geoefend met een spannende gele elektro-auto. Bij ‘Hallo auto’ namen de kinderen van groep 5 en 6 zelf plaats op de bijrijderstoel van een ANWB lesauto en mochten zelf remmen. Voor de kinderen van groep 7 en 8 zorgde ‘Trapvaardig’ voor het oefenen van praktische fietsvaardigheid. De leerlingen fietsten over een uitdagend parcours en oefenden met moeilijke manoeuvres. Ook reden ze met een zware rugzak op. Hiermee werden de kinderen voorbereid op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school. Nicole uit groep 8 vond het een leuke ochtend. “Het was goed om alvast eens te oefenen met een zware tas te fietsen! Alleen wordt hij volgend jaar nóg zwaarder!” Ook Ilva uit groep 6 heeft genoten. “Leuk dat je zelf mocht remmen in de lesauto! De remweg van een auto is lang, hij staat pas na 21 meter stil.”
"Het project is al een aantal weken geleden van start gegaan", vertelt Sanne Dekker van de St. Jozefschool. "Als opening was er een route door de school met verkeersborden, wegwerkzaamheden, steppende juffen en overal verkeersborden. Ook is er een fietsenkeuring gehouden in samenwerking met leerlingen van het Copernicus en ondertussen zijn er kinderen in verschillende groepen een werkplaats gestart. Hier kunnen mankementen aan de fiets onderzocht en gerepareerd worden, er zijn al veel banden geplakt! In de fietsenwinkel kunnen de verschillende onderdelen aangeschaft worden. Een mooie aanvulling op het project was de ANWB Streetwise-ochtend. Hier leerden alle honderdnegentig kinderen wat zij zelf kunnen bijdragen om veilig deel te nemen aan het verkeer." Er waren verschillende onderdelen: ‘Toet toet’ was een onderdeel voor groep 1/2 waarbij de kinderen verkeersgeluiden leerden herkennen en zij oefenden het veilig oversteken. Bij ‘Blik en klik’ leerden kinderen van groep 3 en 4 over veilig oversteken. Het belang van het dragen van de gordel en gebruik van een kinderzitje in de auto werd geoefend met een spannende gele elektro-auto. Bij ‘Hallo auto’ namen de kinderen van groep 5 en 6 zelf plaats op de bijrijderstoel van een ANWB lesauto en mochten zelf remmen. Voor de kinderen van groep 7 en 8 zorgde ‘Trapvaardig’ voor het oefenen van praktische fietsvaardigheid. De leerlingen fietsten over een uitdagend parcours en oefenden met moeilijke manoeuvres. Ook reden ze met een zware rugzak op. Hiermee werden de kinderen voorbereid op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school. Nicole uit groep 8 vond het een leuke ochtend. “Het was goed om alvast eens te oefenen met een zware tas te fietsen! Alleen wordt hij volgend jaar nóg zwaarder!” Ook Ilva uit groep 6 heeft genoten. “Leuk dat je zelf mocht remmen in de lesauto! De remweg van een auto is lang, hij staat pas na 21 meter stil.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Plaats hier uw reactie